Výstavu Cherchez la femme od maliara Martina Augustína môžete vidieť v kežmarskej Galérii u anjela až do polovičky apríla 2019. Spolu raz a navždy môžete vyriešiť túto znepokojujúcu otázku. Naozaj treba za všetkým hľadať ženu?

Tajomné, záhadné bytosti autora, plné snivej melanchólie nie sú len dielom nespútanej fantázie.
Sú jedinečným odrazom Martinovho života. Veď doma má tri víly, štíhle, éterické s neuveriteľným nábojom ženskej energie. Stali sa jeho večnou inšpiráciou, semafórom na križovatkách života.
Fascinujúci svet na rozhraní sna a skutočnosti zanecháva v divákovi nezmazateľnú stopu. Rusovlasé divožienky vystupujúce z temného pozadia rozsvecujú svetlá našich všedných dní.
Vysoké, štylizované účesy odkazujú na barokové a renesančné portréty dám. Sebavedomé, plné ženskosti a šarmu. Vo vlasoch im rozpustilo sídlia vtáčky. Pávy okázalo súťažia s ich krásou. 
Letmé dotyky vážky symbolizujú ľahkosť bytia. Vanie z nich pokoj, harmónia a krása. Poetické a lyrické motívy dopĺňa zlátenie a ornament v podobe lupienkov ruží či vtáčich pier.
Hľadať a objavovať nové možnosti maľby je vždy prejavom originálneho a tvorivého ducha. Vplyv Boženy Augustínovej - nezabudnuteľnej maliarky, ale aj pražská akadémia a štúdia, obdiv k Jánovi Zrzavému a Šímovi zostanú navždy zakódované v rukopise autora. Natrvalo tu rezonuje láska k Parížu, k francúzskemu šarmu a noblese. Nemôžeme vynechať veľmi úspešnú spoluprácu s Kamilom Peterajom. Symbióza jedinečného básnického textu a maľby priniesla publiku nevídaný druh zážitku.
V najnovšej tvorbe obohatil maliarsky rukopis originálnymi technikami a materiálmi. Opätovne sa vracia ku grafickej tvorbe a verifikuje možnosti maľby na plátne. Čo je u Martina Augustína absolútne nóvum. Dojímavá jemnosť maľby na ručne robenom perforovanom papieri, sa stala umelcovou personálnou ikonografickou značkou.

Martin objavuje svet žien s pokorou a láskou v srdci. Radi mu uveríme, že anjelské bytosti sú stále medzi nami. Prijmite vľúdne pozvanie na oslavu ženskosti a krásy.

Veď ako hovorí básnik Ján Kostra „Žena tá krehučká je smrti nepriateľ“.
 

 

Martin Augustín (1968)

Narodil sa v Bratislave. V rokoch 1983 – 1987 absolvoval Strednú umeleckopriemyslovú školu v Bratislave na oddelení grafiky u profesora Jána Ondrisku. Vysokú školu uměleckopůmyslovú v Prahe – ateliér grafického designu a plagátu u profesora Zdeňka Zieglera a ateliér knižnej ilustrácie u profesora Jiřího Šalamouna absolvoval v rokoch 1989 – 1995. V roku 1994 sa zúčastnil stáže na Vysokej škole tvarovania v Luzerne – Švajčiarsko, v ateliéri voľnej grafiky u profesora Hansa Petra Dubachera a profesora Petra Riklina Je spoluzakladateľom nadácie Detská nádej – zaoberajúca sa pomocou pacientom s detským onkologickým ochorením.

Martin Augustín má jemný, takmer až minuciózny rukopis, jeho diela sú detailne majstrovsky vypracované a prepracované. Vzdialene korešpondujú s ozvenami francúzskej secesie, sú plné tajomna, záhadnosti, či vzdialeného šepotu. Postavy jeho obrazov akoby vychádzali spoza opony, vanie z nich nielen pokoj, ale aj isté napätie, svet jeho postáv je tajomný, plný mlčanlivého dialógu, kde netušíme o čom je reč, či o čom sa mlčí, ale pripomína nám niečo éterické, takmer až nevysloviteľné. Augustín maľuje a kreslí na japonský drsný papier, využíva jeho “drapľavosť” či nerovný povrch a vytvára akýsi statický svet na rozhraní fantázie a skutočnosti. Jeho “nezaradenosť” o to viac podčiarkuje originalitu jeho výtvarného rukopisu, majstrovské ovládanie najmä ceruzky a silný sklon dať obrazom istý dominujúci tón nostalgie a romantizmu, ale aj nehy a citlivosti. Augustínov výtvarný prejav je na pohľad uzavretý, najmä pre svoju decentnosť, intímne medzitóny, či akoby zo šera vystupujúce príbehy. Ale v súvislosti s Augustínom sa nebojme vysloviť už pomaly aj sprofanované slovo krása: Martin Augustín verí kráse ako tomu najharmonickejšiemu prejavu ľudského bytia. Aj preto obrazy Martina Augustína majú veľký úspech u verejnosti v tejto dobe rozkladu hodnôt, rozbíjania základných istôt, útokov na základy európskej civilizácie. Nie, nie je v ňom nič starosvetské, či neaktuálne, ak tento výraz možno použiť pre oblasť výtvarného umenia. Skôr naopak: Augustínova sila a nadčasovosť je v tom, že verí tomu najlepšiemu, čo výtvarné umenie prinieslo a prináša a v tom je aj posolstvo jeho umenia. Maľuje obrazy, ktoré upokojujú, hladia a tak trocha aj provokujú: pevným postojom, ktorý dnes toľkým z nás chýba. Augustínove obrazy vlastnia o. i. známa spisovateľka a bojovníčka za ľudské práva pochádzajúca zo Somálska Waris Dirie, autorka svetového bestselleru knihy „Púštny kvet“, kanadská spisovateľka Joy Fieldingová, či generálny riaditeľ Tour de France, Christian Prudhomme. V roku 2014 prevzal sklenenú plastiku, ktorú vytvoril Martin Augustín od vydavateľstva Ikar Dan Brown, autor bestselleru „Anjeli a démoni“.

Do povedomia širokej verejnosti sa Martin Augustín od roku 2008 zapísal aj spoluprácou so skvelým slovenským básnikom a textárom Kamilom Peterajom.

Ocenenia za knižnú tvorbu:

1987 – Čestné uznanie v súťaži o najkrajšiu knihu roka

1995 – Špeciálna cena na Bienále ilustrácií v Teheráne

2009 – Cena Ministerstva kultúry v súťaži Najkrajšia kniha Slovenska

2012 – Najkrajšie knihy Slovenska – Diplom

2015 – Najkrajšie a najlepšie detské knihy jari, leta, jesene a zimy na Slovensku
- Najkrajšia detská kniha leta, Najlepšia detská kniha leta

 

Galéria u anjela je otvorená od utorka do piatku od 12.00 do 18.00 hod. a každú sobotu od 10.00 do 13.00 hod.

 

Zdroj: Galéria u anjela