Vláda poskytne Prešovskému samosprávnemu kraju v nasledujúcich troch rokoch bezúročnú finančnú výpomoc na rekonštrukciu cestnej infraštruktúry. Samospráva ju bude splácať desiatimi pravidelnými splátkami v období rokov 2021 až 2030.
Prešovský samosprávny kraj dostane od štátu návratnú finančnú výpomoc na rekonštrukciu ciest II. a III. triedy. V správe má až 2436 kilometrov ciest.
„Tieto peniaze by mali byť prednostne použité na odstránenie havarijných úsekov ciest, ktorých dnes máme v Prešovskom kraji celkovo 111 kilometrov. Z financií budeme rekonštruovať aj niektoré úseky z 590 kilometrov ciest v nevyhovujúcom stave. Kraj takto získava možnosť výhodne čerpať financie, ktoré nám už odobrila vláda. Ide však o úver, ktorého prijatie musí byť schválené aj v Zastupiteľstve PSK,“ priblížil predseda PSK Milan Majerský.
Štát sa takto snaží vytvoriť výhodné podmienky na rekonštrukciu cestnej infraštruktúry v kraji, ktorý spravuje cesty II. a III. triedy. Výsledkom poskytnutia tejto návratnej finančnej výpomoci bude rýchlejšia obnova cestnej infraštruktúry, odstránenie havarijných stavov ciest a zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.
„Pre kraj je oblasť dopravnej infraštruktúry kľúčová téma. Kvalitné cesty sú priorita číslo jeden pre ľudí, ktorí tu žijú a je to priorita aj môjho volebného programu, ktorým sa týmto snažím napĺňať,“ dodal Majerský.
Prideleniu pôžičky predchádzali rokovania s ministerstvom financií a stretnutie s ministrom na pôde PSK. Prijatie úveru samosprávnym krajom podlieha schváleniu v zastupiteľstve. Župa predpokladá, že sa tento bod zaradí už do programu decembrovej schôdze krajského parlamentu.
V tomto roku zrekonštruovala Správa a údržba ciest (SÚC) PSK 64 km ciest v havarijnom a
nevyhovujúcom stave. Celkovo sa do konca roka zrekonštruuje viac ako 93 km ciest, ktoré budú zaradené do stavebnotechnického stavu veľmi dobrý. V rámci programu INTERREG V-A bolo do konca mája 2018 zrekonštruovaných a zmodernizovaných viac ako 29 km ciest II. a III. triedy v celkovej hodnote 7,3 milióna eur.
Napriek kombinácii využitia týchto zdrojov PSK a zdrojov z operačných programov EÚ (Interreg V-A, IROP, ENI), nie sú v súčasnosti tieto finančné prostriedky postačujúce na zabezpečenie cyklickej obnovy pozemných komunikácií. Finančná výpomoc od štátu by mohla situáciu zlepšiť.
Vďaka pôžičke, ktorú by mal kraj čerpať v rokoch 2019 – 2021 a splácať desiatimi pravidelnými splátkami v období rokov 2021 – 2030, by sa mali rýchlejšie odstrániť nevyhovujúce a havarijné stavy na cestách s najvyššou intenzitou dopravy, čím by sa mala zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky.
Na zozname ciest v zlom stavebnotechnickom stave je napríklad cesta II/537 od Štrbského plesa po Poprad, kde je v nevyhovujúcom stave až 17,8 km, ale aj cesta III/ 3862 v Radvani nad Laborcom, kde je v havarijnom stave až 8 km ciest (oblasť Humenné).
Zdroj a foto: PSK