Učiť deti hospodáriť s peniazmi je potrebné už od skorého detstva. Prieskumy však hovoria, že až dve tretiny rodičov svojim deťom nedávajú pravidelné vreckové.

Avšak peniaze im dajú vždy, keď si vypýtajú alebo im sami kúpia, čo potrebujú. Vreckové však nemusí byť zlým nápadom. Dokážete ním naučiť vaše deti hospodáriť.

Podľa Marcely Capuliakovej, odborníčky na osobné financie z Partners Group SK, dávať deťom pravidelné vreckové prináša rodičom viacero výchovných výhod. „Vreckové pomáha deťom pochopiť hodnotu peňazí, učí ich správne hospodáriť s peniazmi a v neposlednom rade, rozvíja ich osobnosť. Deti získavajú sebavedomie, pocit slobody a samostatnosti, čiže danosti, bez ktorých sa im v dospelosti bude hospodáriť ťažšie.”

Odborníčka na financie sa pozrela na svoje skúsenosti z praxe a vypracovala pre všetkých rodičov jednoduchý návod v šiestich krokoch, ako správne nastaviť vreckové a naučiť s ním dieťa pracovať.

1. krok: Kedy a koľko?

S výškou vreckového to netreba preháňať. Uvedomte si, že vaše dieťa má všetko, čo potrebuje. Z vreckového by preto nemalo platiť bežné veci, ako sú napríklad školné, strava, cestovné, mobil či oblečenie. Vreckové by malo slúžiť pre potreby dieťaťa a na jeho osobné, mimoriadne výdavky. Kedy začať s vreckovým a v akej výške, je individuálne.

Odporúčam však začať najneskôr vtedy, keď dieťa začne chodiť do školy. Výška vreckového sa, samozrejme, líši a s vekom by sa mala mierne zvyšovať. Malým školákom vo veku 6 – 8 rokov stačí napríklad aj 1 euro na mesiac, starším deťom 5 eur na mesiac a stredoškolákom 10 eur na mesiac. Všetko však záleží od finančnej situácie v rodine.

2. krok: Stanovte si jasné pravidlá a neporušujte ich

Dohodnite si presné pravidlá hry, ktorú budú obidve strany dodržiavať. Ujasnite si, za akých okolností na vreckové siahate a naopak, kedy sa k nemu opäť vrátite. Pokiaľ dieťa minie dohodnutú sumu skôr, určite mu nedávajte peniaze navyše. Jedine v prípade, ak mu to stiahnete z nasledujúceho vreckového.

Nepokúšajte sa dieťa vychovávať tým, že mu zadržíte vreckové, strácate tak jeho dôveru. Vreckové mu patrí, aj keď sa nespráva vhodne. Nemotivujte dieťa peniazmi, aby sa lepšie učilo. Učí sa pre seba. A taktiež ho neodmeňujte za domáce práce. Nabudúce vám doma nepomôže, pokiaľ mu nezaplatíte.

3. krok: Zmysluplné míňanie

Na začiatku, kým sa naučí dieťa hospodáriť, je dobré dohodnúť sa s ním, aby vám prinieslo doklady, kde a ako peniaze utráca. Viete mu tak vysvetliť a naučiť ho, čo bolo dobré a čo nie. Berte však vždy ohľad na to, že dieťa je dieťa a jeho predstavy o tom, čo je dôležité, sú rozdielne od tých vašich.

4. krok: Rozprávajte sa doma o peniazoch

Doma sa rozprávajte o peniazoch otvorene, o menších aj väčších sumách a výdavkoch. Dieťa tak ľahšie pochopí hodnotu peňazí, proces míňania a plánovania rodinných výdavkov, a tým pádom aj význam šetrenia peňazí.

5. krok: Založte mu bankový účet

Stredoškolákom odporúčam založiť účet, kde im mesačne pošlete napríklad 10 eur, z ktorých musí počas mesiaca vyjsť. Vreckové mu pravidelne dopĺňajte na účet. Je dobré, ak si prácu s bankomatovou kartou a vlastným účtom osvojí čo najskôr. Je to zároveň ďalší krok k jeho finančnej samostatnosti, po ktorej tínedžeri tak veľmi túžia.

Na účet si zároveň môže nechávať posielať peniaze, ktoré si napríklad zarobí na brigádach počas školských prázdnin. Vlastné zarobené peniaze si mladí ľudia budú ceniť oveľa viac. Výhodou je, že študentské účty poskytujú banky zvyčajne bez poplatkov.

6. krok: Buďte vy sami dieťaťu vzorom

V mnohých veciach sa dieťa učí pozorovaním. Rovnako je tomu aj pri peniazoch. Väčšinu návykov, ktoré má rodič, preberá aj jeho dieťa. Aj pokiaľ ide o finančné návyky. Buďte preto svojmu dieťaťu vzorom. Svoje financie dôkladne plánujte. Urobte si podrobnú analýzu finančných tokov, následne finančný plán, stanovte si krátkodobé i dlhodobé finančné ciele a nezabudnite ani na vytváranie finančnej rezervy či zabezpečenie na dôchodok.

Aké sú skúsenosti s vreckovým v praxi?

„O vreckovom pre deti sa často rozprávam aj s mojimi klientmi,” hovorí Marcela Capuliaková. Do svojich domácností zaviedli sériu jednoduchých pravidiel dávania vreckového. „Najdôležitejšie je uvedomiť si, že finančná odmena je zaujímavá pre dieťa vtedy, keď samo urobí niečo navyše, nezištne, za čo nečaká odmenu. Vtedy ho peniažky za odmenu potešia oveľa viac a rovnako viac si ich aj váži,” vysvetľuje odborníčka.

Dobrým príkladom je odmena za povysávanie auta. Tipom, ktorý súčasne rozvíja sociálne cítenie a empatiu dieťaťa je úloha spojená s pomocou starším ľuďom. Ide napríklad o urobenie nákupu, vyvenčenie psíka či iné činnosti, ktorými dieťa zároveň vykonáva dobrý skutok. „V zásade však platí, nech už rodič príde s akýmkoľvek spôsobom, ako naučiť dieťa zarobiť si a hospodáriť s vlastnými peniazmi, každá finančná odmena či sporenie musia byť spojené s motívom a cieľom dieťaťa,” upozorňuje na záver.

 

Kontakt: PARTNERS GROUP SK, Matej Kovařík, Garbiarska 19, Kežmarok, 0907 444 793, matej.kovarik@partnersgroup.sk.