Pôžičky, nebankové subjekty, dodávatelia energií, zhotovitelia diel (stavebných), internetový predaj – to je hlavná agenda Spoločnosti ochrany spotrebiteľov so sídlom v Poprade, ktorej cieľom je ochrana nás, bežných spotrebiteľov.

O tom, že táto organizácia chráni i iné spotrebiteľské záujmy dokazuje pomoc v spore dvoch spotrebiteľov (na fotografii) s pobočkou nemeckej automobilky, ktorej kauza je už celosvetovo známa. Dvaja spotrebitelia z nášho regiónu sa sami obrátili na popradskú pobočku Spoločnosti ochrany spotrebiteľov, aby im pomohla v spore, pretože už boli v koncoch a nevedeli si rady. Ich autá sa často kazili, preto boli častými návštevníkmi servisov, až dostali vyrozumenie od samotnej automobilky, že ich auto je škodlivé. Napriek tomu bola ťažká komunikácia s pobočkou danej automobilky, pretože oficiálne dokumenty nemali ani dátumy. Kauza dieselgate je verejne známa, ale na Slovensku je pomerne o nej ticho, akoby u nás bolo všetko v poriadku. Pritom majitelia áut sú dlhodobo zavádzaní, pretože deklarované vypúšťanie emisií nevykazujú pravdivé údaje. Prvé sťažnosti na danú automobilku sú už ale na svete, aj prvá žaloba zo Slovenska. Už ide iba o to, aby sa majitelia áut, ktoré vykazujú chybné emisie, dali o sebe vedieť a prihlásili sa so svojim problémom napríklad na organizáciu, ktorá sa podobnými záležitosťami zaoberá – Spoločnosť ochrany spotrebiteľov.

V iných štátoch sú nielen občania, ale aj národné inštitúcie aktívnejšie pri podobných spotrebiteľských sporoch. Je potrebné zadefinovať práva spotrebiteľov v automobilovej doprave, pretože železničná, lodná i lietadlová doprava už tieto práva majú zadefinované a ošetrené.

Všeobecná skúsenosť pracovníkov organizácie pre ochranu spotrebiteľov je taká, že Slováci sú až veľmi ľahostajní vo vzťahu k svojim právam. Sú ale aj veľmi nezodpovední, pretože niektorí naši občania pracujú, resp. často športujú v zahraničí, ale pred vycestovaním sa ani nepoistia. Pritom by mali vedieť, že zdravotné náklady sú v zahraničí veľmi vysoké a nikdy nevieme, kedy sa nám môže niečo stať.

Na všetky prípady je tu Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, ktorá či doma alebo v zahraničí sa snaží pomôcť slovenským spotrebiteľom v zabezpečení ich práv.

Ak sa vám stala nejaká spotrebiteľská krivda a potrebujete pomoc, obráťte sa na popradskú pobočku Spoločnosti pre ochranu spotrebiteľa, ktorá sídli na Nábreží Jána Pavla II. 16 (vchod oproti Prioru), tel. 052/286 1300, 0944 533 011, E-mail: sospotrebitelov.sk. Určite vás tam neodmietnu a tamojší pracovníci sa budú snažiť ako vám pomôcť. Petra Čakovská (na fotografii), pracovníčka popradskej pobočky, je aj zástupkyňou slovenských spotrebiteľov na európskej úrovni.